Wstęp
Sztuki wizualne , oprócz komunikacji werbalnej, są jednym z czołowych środków komunikacji we współczesnym multimedialnym społeczeństwie. Wszechobecność i uniwersalność przekazu w postaci obrazów , piktogramów, fotografii i filmu bez wątpienia predysponuje je jako środki do wykorzystania jako nośników przydatnych w nauce języka angielskiego , który będąc współczesnym lingua franca , możemy śmiało nazwać językiem globalnym . Obecnie ponad 350 milionów ludzi używa go jako pierwszego języka ,a przewiduje się , że do roku 2050 połowa ludzkości będzie mniej lub bardziej biegła w komunikowaniu się nim. Jest to język zarówno współczesnego handlu, polityki i dyplomacji , jak i sztuki , kultury oraz szeroko rozumianego przemysłu rozrywkowego. Nierozerwalność języka i kultury jest najlepszym sposobem poznania odmiennych społeczeństw , uczy otwartości i tolerancji , wzbogaca ogólną wiedzę o świecie oraz mechanizmów nim rządzących.
Sztuka przez wieki była postrzegana jako nośnik niepodważalnej wiedzy. We współczesny świecie to się zmieniło – kwestionowanie i podważenie, pytanie dlaczego i po co stało się częścią naszej natury. Być może nastawienie na finalny produkt przesłoniło nam to co jest w sztuce najważniejsze – procesu osobistego poznania , ujawniania własnej ekspresji i kreatywności. Sztuki przedstawiające i performatywne są najlepszym instrumentem wzmacniającym i rozwijającym pomysłowość uczniów , czynią ich otwartymi na eksperymentowanie , służą poznaniu świata jak i samego siebie, wzmacniają poczucie własnej wartości.
Holistycze podejście do edukacji ma na celu rozwijanie w uczniach zróżnicowanych postaw, kreatywnego i krytycznego myślenia, tworzonych w atmosferze otwartości i współpracy z innymi uczestnikami zajęć, a dodatkowo ma poszerzać ten proces o czynniki zewnętrzne poprzez wychodzenie z przestrzeni środowiska szkolnego (udział w plenerach, warsztatach muzealnych i wydarzeniach kulturalnych) .
Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom oraz wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie , postanowiłam stworzyć międzyprzedmiotową innowację łączącą w sobie naukę sztuk plastycznych poprzez doskonalenie umiejętności językowych bazując na metodzie CLIL – zintegrowanego nauczania językowo-przedmiotowego.
Spis treści
- Wstęp
- Charakterystyka i główne założenia programu
- Grupa docelowa objęta innowacją oraz termin realizacji
- Rodzaj innowacji i warunki realizacji
- Cele innowacji:
- Cele ogólne
- Cele szczegółowe
- Cele wychowawcze
- Procedury osiągnięcia celów
- Metody pracy
- Formy pracy
- Środki dydaktyczne
- Tematyka i treści nauczania:
- Moduły tematyczne i treści przewidziane do realizacji
- Ocena przyrostu wiedzy i umiejętności uczniów
- Ewaluacja innowacji
1.Charakterystyka i główne założenia programu
Innowację „Discover an artist in you! – odkryj w sobie artystę!” opracowałam w oparciu o rozporządzenie MEN w sprawie podstaw programowych wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego ( Dz. U. z 2017, poz. 356 ) odnośnie nauczania plastyki i języka angielskiego dla II etapu edukacyjnego, metodę nauczania dwujęzycznego CLIL ( zintegrowane nauczanie językowo- przedmiotowe) oraz elementy ITC.
Zintegrowanie nauczania sztuk plastycznych i języka obcego ma w swoim zamierzeniu wpłynąć na włączenie w sposób naturalny języka obcego jako środka komunikacji między uczestnikami zajęć. Włączenie elementów grywalizacji w postaci interaktywnych quizów, tematycznych gier planszowych, nauki poza klasą ( lekcje i warsztaty muzealne, mobilna nauka języka angielskiego na platformie instaling.pl), zadań projektowych (włączenie platformy edmodo.com jako komunikatora i narzędzia pomocnego w koordynacji projektu, działania w projekcie eTwinnig pozwalającego na kontakt z rówieśnikami z innych krajów, przystąpienie do programu edukacyjnego Filmoteka szkolna.Akcja!) czy twórcze zadania grupowe i indywidualne opracowywane na lekcjach będą narzędziami realizacji celów innowacji .
Zastosowanie wiedzy w praktyce poprzez realizację różnorodnych zadań plastycznych , promowanie wśród uczniów udziału w konkursach artystycznych , wykazanie korelacji między wiedzą z zakresu kultury i sztuki, a wiedzą z zakresu przyrody, matematyki, literatury czy historii wpłyną na poszerzenie światopoglądu uczniów, wzrost motywacji do nauki jako środka do poznania świata i swojej w nim roli oraz wzrostu własnej wartości.
- Grupa docelowa objęta innowacją oraz termin realizacji
Innowacja prowadzona będzie w klasie VII w roku szkolnym 2018/2019 w Szkole Podstawowej im. Emilii Gierczak w Gródkowie. Poziom nauczania językowego jest dostosowany do posiadanego przez uczniów na tym etapie edukacyjnym.
- Rodzaj innowacji i warunki realizacji
Jest to innowacja metodyczno-organizacyjna , która odbywać się będzie na lekcjach plastyki w wymiarze jednej godziny tygodniowo oraz w systemie blended learning na platformach edukacyjnych. Rezygnacja z podręcznika do nauki przedmiotu wymaga od nauczyciela samodzielnego przygotowywania materiałów do zajęć.
- Cele innowacji:
- cele ogólne
- cele szczegółowe
- cele wychowawcze
Cele ogólne:
- Stwarzanie okazji do spontanicznej i nieskrępowanej komunikacji w języku obcym podczas realizacji projektów
- Odkrywanie znaczeń i wzorców kulturowych przekazywanych poprzez różne formy wypowiedzi artystycznej
- Uatrakcyjnienie sposobu nauczania poprzez działania twórcze i performatywne
- Kształtowanie pozytywnego stosunku do nauki języka angielskiego poprzez praktyczne wykorzystanie go w autentycznej sytuacji
- Stosowanie różnorodnych technik plastycznych nastawionych na proces twórczy
- Wprowadzenie nowego słownictwa z wykorzystaniem technik plastycznych
- Rozwijanie wrażliwości artystycznej i dbałości o estetykę
- Propagowanie idei tolerancji i poszanowania dla odmiennych kultur
- Nabywanie umiejętności wyszukiwania , selekcji i opracowania materiałów
- Nabywanie umiejętności pracy w grupie ,organizacji i planowania pracy
Cele szczegółowe:
- Uczeń rozpoznaje i opisuje dzieła sztuki charakterystyczne dla danego stylu i epoki
- Uczeń posługuje się słownictwem z poruszanymi zagadnieniami na zajęciach po polsku i angielsku
- Uczeń tworzy prace i projekty artystyczne samodzielnie lub w grupach zadaniowych
- Uczeń posługuje się różnorodnymi narzędziami ICT w celu realizacji zadań projektowych
- Uczeń zna i posługuje się różnorodnymi technikami i materiałami plastycznymi
- Usprawnienie motoryki małej
Cele wychowawcze :
- Kształtowanie postaw społecznych i współdziałania w grupie
- Kształtowanie właściwych postaw – tolerancji i otwartości wobec innych kultur
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i grupę realizującą projekt
- Kształtowanie systematyczności, pracowitości i kończenia rozpoczętych projektów
- Ćwiczenie uważności i obserwacji świata
- Procedury osiągnięcia celów:
- metody pracy:
- metoda CLIL - zintegrowane nauczanie językowo-przedmiotowe oparta na taksonomii Blooma
- metody aktywizujące : metoda pracy projektem , quizy, konkursy, rozmowy dydaktyczne, grywalizacja,
- metoda zajęć praktycznych
- metoda blended learning
- metody ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne) , audiowizualne
- formy pracy :
- Praca indywidualna
- Praca w parach
- Praca w grupach
- środki dydaktyczne:
- Środki wizualne: karty obrazkowe, pomoce językowe, zdjęcia, albumy, instrukcje, zestawy słówek, diagramy , teksty, prezentacje multimedialne
- Środki słuchowe i słuchowo-wzrokowe: nagrania audio, filmy edukacyjne, animacje, aplikacje, programy graficzne, platformy edukacyjne, wideoklipy
- Tematyka i treści nauczania
Treści zawarte w niniejszej innowacji utworzone są w oparciu o rozporządzenie MEN w sprawie podstaw programowych wychowanie przedszkolnego i kształcenia ogólnego (Dz U. z 2017r, poz. 356) odnośnie nauczania plastyki i języka angielskiego dla II etapu edukacyjnego. Tematyka oraz stopień trudności zadań dostosowany jest do poziomu i możliwości grupy.
L.p. |
Moduł tematyczny |
Treści |
Terminy |
1. |
Zajęcia wprowadzające i organizacyjne
Hello everybody! |
Zajęcia integracyjne – zabawy integracyjne „poznajmy się” i ucząca współdziałania w grupie Przekazanie zasad oceniania, udziału w projektach , konkursach i na platformach edukacyjnych Projektowanie i wykonanie plakatu promującego lekcje plastyki w szkole – zadanie w grupach |
Wrzesień |
2. |
Wprowadzenie do świata sztuki .
Welcome to the Art World |
Uporządkowanie wiedzy o najważniejszych stylach i epokach –tworzenie linii czasu z opisów i reprodukcji dzieł . Zadanie integracyjne- malowanie tłustymi pastelami na podstawie odwzorowywania reprodukcji powszechnie znanych obrazów. Tworzenie z nich animacji.
|
Październik |
3. |
Budowanie podwalin pod udane dzieło sztuki Buiding blocks of successful work of art |
Przypomnienie pojęć z zakresu podziału sztuk plastycznych oraz środków artystycznego wyrazu : linia, plama ,kreska, kontur , światłocień, kompozycja, perspektywa, barwa
Tworzenie książeczki elektronicznej z dokumentacją poszczególnych realizacji do wyżej wymienionych zagadnień – zadanie projektowe
Warsztaty zdobienia bombek
|
Listopad – styczeń |
4. |
Odkrywanie świata poprzez twórczość artystów XX i XXI w. Klasyczne i nowe media.
Discovering the world through the works of 20th and 21th century artists. Classical and new media
|
Tworzenie prac inspirowanych czołowymi przedstawicielami sztuki XX i XXw. Wykorzystanie klasycznych i nowych mediów: Malarstwo, żywe obrazy , rzeźba kinetyczna, happening , fotografia, instalacja, animacja , komiks.
Tworzenie inscenizowanych scenek przedstawiających poznane dzieła sztuki – zadanie projektowe
Wyjazd na lekcje muzealną połączony z realizacją fotoreportażu z wydarzenia.
Warsztaty z animacji poklatkowej.
|
Luty-maj |
5. |
Zadanie projektowe: Filmoteka szkolna. Akcja!
|
Zadanie projektowe: Realizacja komiksu lub filmu animowanego inspirowanego filmami z Filmoteki: uczniowie biorą udział w warsztatach, przygotowują własne animacje. |
Maj-czerwiec |
- Przewidywane osiągnięcia uczniów
Uczeń:
- Rozwija swoje zainteresowania odnośnie twórczości własnej oraz innych artystów
- Doskonali kluczowe sprawności językowe umożliwiające swobodną komunikację
- Wyraża swoje upodobania i opinie w języku angielskim
- Zwiększa zasób słownictwa o zagadnienia ze świata sztuki i kultury
- Zaspokaja potrzebę uznania i poczucia własnej wartości
- Nabywa umiejętności posługiwania się różnymi mediami , programami komputerowymi i aplikacjami
- Rozwija poczucie estetyki
- Kształtuje postawy społeczne i współdziałanie w grupie
- Rozwija zainteresowanie językiem angielskim
- Potrafi planować i być odpowiedzialnym za przydzielone funkcje w grupie
- Ocena przyrostu wiedzy i umiejętności uczniów
Kontrola i ocena przyrostu wiedzy stanowi istotny element procesu dydaktycznego. Informuje nauczyciela o jakości i efektywności jego działań, zdobytych osiągnięciach i umiejętnościach uczniów oraz o ewentualnych problemach. Dla ucznia jest czynnikiem motywacyjnym do lepszej pracy, zachęca do większej aktywności, a także utrzymuje niezbędny poziom zainteresowania ucznia w pracę twórczą oraz jej rezultaty. Wiedzę i informację z zakresu sztuki i kultury będą weryfikowane poprzez zrealizowane prace projektowe, quizy i zabawy konkursowe pomiędzy grupami. Ponadto uczniowie będą dokonywali samooceny własnej aktywności i zaangażowania podczas prac zespołowych.
- Ewaluacja innowacji
Ewaluacji programu nauczyciel dokona na podstawie :
- oceny umiejętności uczniów
- obserwacji procesu twórczego i jego efektów
- zaangażowania i gotowości do podejmowania działań
- indywidualnej oceny zajęć przez dziecko i stopnia jego zadowolenia ze swojej pracy
- ankiet skierowanych do rodziców
- rozmów z dyrektorem szkoły
Wyniki tak przeprowadzonej ewaluacji będą opracowane w formie sprawozdania i udostępnione dyrektorowi oraz zainteresowanym nauczycielom w szkole i w razie potrzeby poza nią.
Opierając się na wyżej wymienionych założeniach niniejszej innowacji jestem przekonana, że udział w tak skonstruowanych lekcjach plastyki stanowi znakomite medium przekazu treści również w języku obcym, gdyż działania artystyczne budują intuicyjny pomost pomiędzy myślami, a wypowiedziami ustnymi i pisemnymi. Dzieci to urodzeni artyści i w dużej mierze od nas zależy czy ta cząstka , tak zresztą ceniona w dzisiejszym świecie, nieskrępowanej , naturalnej kreacji dojrzeje i przetrwa w ich dorosłym życiu.
Autorka innowacji : mgr Magdalena Trzcionka
Wdrażająca innowację: mgr Magdalena Trzcionka