Mgr Katarzyna Baca
Szkolenie Langauge and Learning To Learn, Richard Language College, Bournemouth, 45 godzin szkolenia
Trener: Dave Smith
W dniach 12 - 23. sierpnia 2019 r. wzięłam udział w dwutygodniowym szkoleniu p.t. "Language and Learning To Learn”. Przez pierwszy tydzień w godzinach 9:15 - 15:30 z przerwą na lunch, doskonaliłam swoje kompetencje językowe (wymowę, intonację, współcześnie używane słowa i wyrażenia, idiomy) - bezcenny czas dla anglisty. W mojej grupie była nauczycielka języka angielskiego i wychowania fizycznego z Czech oraz studenci (z Austrii, Dominikany, Francji i Polski). W drugim tygodniu miałam zajęcia z byłym ambasadorem British Council, obecnie pracującym dla Komisji Europejskiej, Davidem Smithem (15 godzin). David był przez długi czas dyrektorem ogromnej szkoły w UK. Dzięki programowi Learning To Learn i stworzeniu w swojej szkole oraz lokalnych szkołach podstawowych Professional Learning Communities, jego szkoła zaczęła uzyskiwać lepsze wyniki niż najlepsza grammar school w Bournemouth, która rekrutowała tylko najzdolniejszych uczniów. David udzielił mi wielu praktycznych wskazówek, podał wiele przykładów z życia swojej szkoły, które pomogły mi zrozumieć jak ważne jest, aby zwłaszcza w szkole podstawowej uczyć dzieci jak się uczyć.
Według niego, umiejętność uczenia się jest najważniejszą umiejętnością, jaką powinny opanować dzieci, umiejętnością, która pomoże obecnemu pokoleniu zmierzyć się z bardzo trudnymi wyzwaniami, jakie przyniesie im przyszłość. Szkolenie objęło wszystkie zaplanowane tematy: Szczegółowy wgląd w edukację w Anglii., Edukacja XXI wieku, Personal Learning and Thinking Skills (PLTS)- Zindywidualizowane strategie związane z uczeniem się I myśleniem, 9 sposobów na zindywidualizowane strategie uczenia się – metapoznanie, Ocenianie wspomagające umiejętność uczenia się, Building Learning Power - Budowanie Mocy Uczenia się, Professional Learning Communities - Profesjonalne Społeczności Uczące się, Efektywność szkoły - autentyczne przywództwo.
Szkolenie miało charakter one-to one (tylko ja i trener) i było dostosowane do moich indywidualnych zawodowych potrzeb. Trener pomógł mi zaplanować wdrażanie pracy metodą projektu, wykorzystywanie PLTS oraz stworzenie Professional Learning Community w mojej szkole. Omówiliśmy procesy krok po kroku. Odpowiedział na wiele moich pytań i wątpliwości, związanych również z projektami Erasmus+. Zachęcił mnie do podejmowania jeszcze większych wyzwań.
Bardzo podobały mi się wszystkie zajęcia, również z języka angielskiego. Były dopasowane do mojego poziomu (C1). Nauczycielka, Frances, używała wielu gier i aktywności wykorzystujących pracę w parach I grupach, co pomogło naszej grupie się zintegrować. Dzięki tym zajęciom wcieliłam się znowu w rolę ucznia. Przypomniałam sobie, jak bardzo uczeń lubi być zaangażowany i aktywny na lekcji. Poznałam wiele aktywizujących technik i z pewnością wykorzystam je na swoich lekcjach. Atmosfera w szkole była rodzinna, ciepła i sprzyjająca nauce. Podobały mi się również zajęcia kulturowe oraz integracyjne. Zwiedziłam Jurrasic Coast, Hengistbury Head. Wzięłam udział w wieczorze integracyjnym (pizza i karaoke). Moje szkolenie metodyczne było bardzo obfite w treści, które są dla mnie bardzo ważne. Naprawdę dużo się nauczyłam.
Jestem bardzo wdzięczna programowi Erasmus+ za możliwość wzięcia udziału w tej mobilności.
WDRAŻANIE REZULTATÓW SZKOLENIA DO MOJEJ PRACY W SZKOLE PODSTAWOWEJ W PSARACH :
- Zakup mini tablic suchościeralnych dla uczniów i wykorzystanie ich do angażowania wszystkich uczniow na lekcji w proces dydaktyczny .
- Podzielenie się materiałami dydaktycznymi pozyskanymi podczas szkolenia z innym anglistą w szkole ( Group Work i Pair Work , Watcyn )
- Stworzenie Profesjonalnej Społeczności Uczącej się w szkole .
- Napisanie i wdrożenie dwóch działań innowacyjnych: Projekty moją drogą do sukcesu, Ucz się, by podróżować. Podróżuj by się uczyć .
- Zainicjowanie oraz wlaczenie siebie, nauczycieli oraz uczniow w międzynarodowy projekt eTwinning: Botanical Mysteries.
- Podzielenie się z gronem pedagogicznym praktyczna wiedza na temat Personal Learning and Thinking Skills w ramach Profesjonalnej Społeczności Uczącej Się (Professional Learning Community)
Grażyna Kruczek
Kurs “ Teaching critical thinking in the teen and young adult class” took part 08.07.2019- 19.07.2019 in Andrioti Language School & Lifelong Training Centre w Korfu, w Grecja. Uczestniczyło w nim 14 nauczycieli różnych przedmiotów z czterech europejskich krajów: Polski, Estonii, Hiszpanii i Niemiec.
Byli to nauczyciele języka angielskiego, estońskiego, łacińskiego, matematyki, informatyki, wiedzy o społeczeństwie, religii i psycholog.
Zajęcia prowadzone były w kilku blokach tematycznych przy wykorzystaniu różnych metod i technik. Były to prezentacje, wykład, zajęcia warsztatowe i kulturoznawcze.
Uczestnicy mieli okazję zapoznać się wiedzą teoretyczną dotyczącą zagadnienia myślenia krytycznego- znaczenia tej kompetencji w świecie mediów, kultury, sztuki, w sferze rozwoju osobistego i przede wszystkim w edukacji. Pokazano im jak zachęcić uczniów do skutecznego uczenia się poprzez rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, jak formułować pytania, by odpowiedzi na nie stymulowały wszechstronny rozwój ucznia i jego kreatywność.
W czasie zajęć stosowane były różnorodne metody -praca indywidualna, w parach, w grupach, metoda projektu, webquestu, zajęcia odbywały sie również poza budynkiem szkoły- w muzeum, w fortecy. Szkoła umożliwiła uczestnikom degustacje lokalnych specjałów, zorganizowała wieczór prezentujący lokalną muzykę i taniec, na bieżąco informowała i zachęcała do udziału w organizowanych w tym czasie imprezach kulturalnych ( wystawa malarska, festiwal w Kanoni).
Efekty-
Zdobyte umiejętności- stosowanie nowych dydaktycznych narzędzi w praktyce, znajomość podstawowych greckich wyrażeń, wiedza na temat historii i kultury Grecji, wiedza na temat systemów edukacyjnych i realiów w kilku europejskich krajach. Wiedza jak wspomóc ucznia w jego rozwoju osobistym, jak rozwijać jego artystyczne zdolności i kreatywność niezależnie od własnych zdolności. Poznanie metody sokratejskiej i jej zastosowania w nauczaniu oraz sposobów uczenia przez sztukę na różnych przedmiotach.
Wykorzystanie rezultatów-
- Wprowadzenie do nauki j. ang w klasie 6 podręcznika opartego na metodzie Critical thinking.
- Stosowanie metody sokratejskiej przez nauczycieli różnych przedmiotów.
- Wykorzystanie zdobytej i przekazanej wiedzy na temat nauczania przez sztukę na różnych przedmiotach.
- Współpraca w ramach projektów europejskich różnego formatu.
Anna Matusik
W dniach od 9.07.2019- 09.08.2019 uczestniczyłam w szkoleniu metodycznym na Malcie w Alpha School of English. Tematem szkolenia było nauczanie języka angielskiego małych dzieci, czyli dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczęszczających do szkoły podstawowej w klasach 1-3. Szkolenie prowadziły dwie doświadczone edukatorki pan Mary Abela z pochodzenia Australijka oraz pani Maria Misfud- Maltanka. W mojej grupie było tylko trzech nauczycieli : z Czech, Włoch i Słowacji. Każdy z nas dzielił się swoimi doświadczeniami w pracy z dziećmi. Bardzo zaciekawiło mnie nauczanie języka angielskiego we włoskim prywatnym przedszkolu i szkole według teorii"Reggio Emilia, nastawionej na walkę ze sterotypami i rasizmem.
W drugim tygodniu kursu zostałam tylko ja i nauczyciel z małej szkoły w Czechach. Pani prowadząca zajęcia dokładała wszelkich starań aby przekazać nam jak najwięcej nowatorskich pomysłów w pracy z dziećmi. Otrzymaliśmy wiele przykładów tekstów żródłowych oraz adresów stron internetowych, które z obecnie wykorzystuję w pracy. Mieliśmy również okazję prowadzić zajęcia w młodszej grupie dzieci uczęszczających do Kid's Club w Alpha School. Był to rodzaj praktyki odbywanej na zakończenie kursu.
Kurs metodyczny ” Teaching English to very young learners” był przeznaczony dla nauczycieli uczących w przedszkolu oraz w klasach 1-3. . Na szkoleniu poznawałam róznorodne techniki i metody pracy z małymi dziećmi . Poszerzyłam swoją wiedzę i umiejętności z zakresu nauczania języka angielskiego, jak również doskonaliłam swoje własne umiejętności językowe.
Dowiedziałam się, jakich środków i materiałów dydaktycznych powinien używać nauczyciel prowadzący zajęcia z języka angielskiego z małymi dziećmi . Wzbogaciłam swój warsztat pracy o nowe, ciekawe i inspirujące metody ,które teraz stosuję w swojej pracy zarówno w grupach przedszkolnych, jak również w klasach pierwszych. Na szkoleniu poruszano następującą tematykę:
- Psychiczne, emocjonalne i poznawcze potrzeby małych dzieci
- Różne aspekty w pracy z małymi dziećmi
- Jak skutecznie zaplanować zajęcia
- Główne techniki nauczania małych dzieci
- Rola pomocy dydaktycznych podczas zajęć z małymi dziećmi
- Rola nauczyciela w pracy z małymi dziećmi
- Wykorzystanie elementów muzyki,piosenek, tańca, teatru, filmu
- Przykładowe tematy przyjazne dzieciom
- Rola literatury dziecięcej w nauczaniu języka obcego
- Wykorzystanie gier i zabaw ruchowych podczas zajęć
- Wykorzystanie manualnych zdolności dzieci -(np. rysowanie , malowanie) podczas zajęć językowych.
- Przykładowe konspekty zajęć języka angielskiego dla grup przedszkolnych.
Dorota Laskowska, Agnieszka Białas
Krzysztof Kopka
Nauczyciele: Ewa Wawrzak, Agata Jagodzik, Maria Olszewska, Andrzej Olszewski uczestniczyli w dwutygodniowej mobilności w Bournemouth w Wielkiej Brytanii.
Pierwszy tydzień pobytu nauczyciele poświęcili na naukę języka angielskiego w Southbourne School of English; wszyscy ukończyli kurs z sukcesem, ponieważ każdy osiągnął wyższy poziom umiejętności niż na starcie, co poświadczają otrzymane certyfikaty. W szkole językowej po zajęciach odbywały się różne aktywności, w ramach których grupa wzięła udział w wycieczce jednodniowej na Island of White oraz popołudniowej do Hengistbury Head- rezerwat położony w bardzo niewielkiej odległości od zabudowań miejskich Bournemouth. Grupa zwiedziła też położone w okolicy miejscowości: Poole, Christchurch, Southhampton.
Ponadto nauczyciele mieli możliwość spotkania się z przedstawicielem Job Shadowing i koordynatorem Erasmus+, dzięki czemu można było omówić ważne kwestie związane z systemem edukacji brytyjskiej oraz poznać nowe ciekawe możliwości, jakie daje uczestnictwo w programach oferowanych w Erasmus+. Udostępnione podczas spotkania materiały okazały się bardzo przydatne w dalszej pracy.
Drugi tydzień pobytu w Bournemouth poświęcony był na obserwację pracy angielskiej szkoły. Nauczyciele mieli okazję przebywać w jednej z najlepszych w mieście szkół - King’s Park Academy. Tydzień spędzony tu okazał się niezwykle kształcący pod wieloma względami. Można było poznać organizację pracy szkoły, zajęcia pozalekcyjne, zasady współpracy z rodzicami. Uczestnictwo w lekcjach i przerwach dało możliwość zaobserwowania nowych metod nauczania, wykorzystywania narzędzi IT, pomocy dydaktycznych.
Odbyło się bardzo interesujące spotkanie z dyrekcją szkoły, podczas którego omówione zostały zasady finansowania szkoły angielskiej, nadzór pedagogiczny, zasady żywienia i opieki, obowiązki i prawa nauczycieli, system awansu i nagradzania pracowników, zasady współpracy z rodzicami.
Możliwość obserwowania pracy angielskiej szkoły okazała się bezcenna. Wiele z praktykowanych tam metod i pomysłów jest godna podziwu i naśladowania. Kilka z nich uczestniczący w mobilności nauczyciele przenieśli już na polski grunt, np.: czytanie metodą bostońską, wprowadzenie elementów matematyki singapurskiej, doposażenie i wykorzystanie pomocy dydaktycznych, wprowadzenie dnia tematycznego np. muzycznego.
Monika Wylon, Beata Skórka, Marzena Halemba
SZKOŁA: The Lake School of English Oxford
TYTUŁ KURSU: Intensive General English Course
DATA: 1-12.07.2019
UCZESTNICY: osoby z Polski, Szwajcarii, Belgii, Włoch