Zawartość tej karty jest zapożyczona z przewodnika dla inspektorów Ofsted (styczeń 2012) - ocenianie jakości nauczania oraz oceniania w celu wsparcia uczenia się uczniów. Osobno powinno się obserwować, osobno oceniać, w wykorzystaniem przykładów, gdzie tylko jest to możliwe. Arkusz nie skupia się na nauczycielu, ale na uczniu i jego celem jest pokazanie nam, czy w klasie zachodzi proces UCZENIA SIĘ. Arkusz mogą wykorzystywać nauczyciele do obserwowania nawzajem swoich lekcji w ramach relacji “critical friend” w Profesjonalnej Społeczności Uczącej Się.
Jakość uczenia się |
||
Czy uczniowie potrafią opisać, czego się UCZĄ w przeciwieństwie do tego, co robią? |
kilku |
większość |
Czy są znaczące różnice w uczeniu się różnych grup uczniów lub poszczególnych uczniów |
tak |
nie |
Czy uczniowie uczą się czegoś nowego? |
kilku |
większość |
Czy uczniowie wiedzą czego się uczą i dlaczego? |
kilku |
większość |
Czy uczniowie tworzą połączenia pomiędzy wcześniejszym/nowym materiałem? |
kilku |
większość |
Czy książki/ zeszyty pokazują, że uczniowie cały czas produkują pracę o wysokim standardzie? |
kilku |
większość |
Czy uczniowie pracują samodzielnie? |
kilku |
większość |
Czy uczniowie podejmują dobre decyzje w danych im wyborach, czy jest im trudno podjąć decyzje? |
kilku |
większość |
Czy uczniowie biorą odpowiedzialność za swoją naukę? |
kilku |
większość |
Jak dobrze uczniowie współpracują z innymi uczniami z klasy? Czy zadają pytania sobie nawzajem, nauczycielowi, na temat tego, czego się uczą? |
kilku |
większość |
Czy uczniowie są kreatywni, czy okazują inicjatywę? |
kilku |
większość |
Czy uczniowie postępują zgodnie z zasadami/procedurami/oczekiwaniami? |
kilku |
większość |
Radość i zadowolenie z uczenia się oraz nastawienie |
||
Czy uczniowie są zaangażowani, pracują ciężko, starają się mocno, są skoncentrowani i produktywni? |
kilku |
większość |
Czy uczniowie rozwijają nawyki dobrego/skutecznego uczenia się? |
kilku |
większość |
Czy uczniowie są zadowoleni ze swojej pracy? Czy są z niej dumni? |
kilku |
większość |
Czy uczniowie interesują się swoją pracą i tym czego się uczą? |
kilku |
większość |
Czy uczniowie łatwo się rozpraszają? |
tak |
nie |
Jak gładko następuje przejście od wprowadzenia nauczyciela do pracy grupowej? Czy uczniowie przystępują do pracy z łatwością i bez ociągania? |
tak |
nie |
Ocenianie wspierające uczenie się |
||
Czy nauczyciel rozróżnia i ocenia strategie uczenia się, żeby umożliwić efektywne rozróżnianie zadań? |
tak |
nie |
Czy nauczyciel zadaje odpowiednie pytania sprawdzające/ mierzące stopień zrozumienia uczniów? |
tak |
nie |
Jak dobry jest dialog/ ustny feedback? Czy nauczyciel jest czujny na brak zrozumienia u uczniów podczas lekcji? |
tak |
nie |
Kluczowe pytania zadawane na początku oraz w trakcie lekcji: Co? Dlaczego? Jak? Kiedy? |
tak |
nie |
Czy uczniowie mają cele i czy rozumieją ich znaczenie/ wiedzą, co powinni zrobić, żeby je osiągnąć? |
kilku |
większość |
Czy uczniowie są zaangażowani w ocenianie swojego własnego uczenia się i swojego postępu? |
kilku |
większość |
Czy ocenienie/ feedback (komentarz zwrotny) identyfkuje silne strony i diagnozuje następne kroki konieczne do poprawy? |
tak |
nie |
Postępy uczniów |
||
Czy różne grupy czynią podobny postęp? |
tak |
nie |
Czy uczniowie zdobywają nowe umiejętności i wiedzę? |
tak |
nie |
Czy uczniowie rozwijają pomysły i zwiększają swoje zrozumienie? |
kilku |
większość |
Czy uczniowie zdobywają dobre wyniki w dobrym tempie podczas lekcji oraz na przestrzeni większego czasu, widoczne w ich pracy oraz szkolnych raportach? |
kilku |
większość |
Czy słaba/dobra umiejętność czytania i pisania, liczenia i kompetencje informatyczne mają wpływ na postępy uczniów? |
tak |
nie |
Jakość prowadzenia lekcji |
||
Czy aktywności/ czynności są dostosowane do właściwego poziomu, żeby były wyzwaniem dla uczniów o różnych umiejętnościach? |
tak |
|
Czy oczekiwania odnośnie zachowania uczniów są wystarczająco wysokie? |
tak |
nie |
Czy nauczyciel jest czujny na społeczne, emocjonalne, edukacyjne potrzeby indywidualnych uczniów? |
tak |
nie |
Czy nauczyciel wspierający ma wpływ na jakość uczenia się uczniów? |
tak |
nie |
Czy zasoby są wystarczające? Czy są dobrze dopasowane do potrzeb, żeby wspierać uczenie się? |
tak |
nie |
Czy zasoby,prezentacje, rekwizyty są wykorzystywane jako pomoce dydaktyczne? |
tak |
nie |
Dekoracje klasowe, pomoce wizualne i zasoby wspierają realizację celów podstawy programowej. |
tak |
nie |
Link do pobrania:
https://docs.google.com/document/d/1LXOghB7Mx0yzfMEMUneEkzpX3kPxPEQys_ecNhdHCp0/edit?usp=sharing
opracowała mgr Katarzyna Baca