Dlaczego statek pływa?

 Wykorzystując metodę PBL, uczniowie sprawdzali co pływa, a co tonie. Próbowali znaleźć odpowiedzi na kilka istotnych pytań:
Co to jest wyporność?

Dlaczego statek pływa?

Jak zbudować statek, żeby pływał?

Jak widać, wszystkie działania wzbudzały bardzo wiele emocji ?  i zakończyły się sukcesem wszystkich zespołów zadaniowych!

 

  

 

Czy warto bać się pająków?

Pod koniec października do Szkoły Podstawowej w Psarach przyjechali wykładowcy Uniwersytetu Śląskiego w celu przeprowadzenia warsztatów przyrodniczych. Podczas zajęć uczniowie mieli okazję poznać wybrane gatunki pająków, specyfikę środowiska w którym żyją, upodobania żywieniowe i sposoby maskowania się w środowisku naturalnym. Uczniowie mieli także okazję obserwować omawiane gatunki na własne oczy. Prowadzili obserwacje w grupach zadaniowych i zapisywali swoje spostrzeżenia. Zaskakującym elementem, było wykorzystanie w pracy grup smartfonów, telefonów i tabletów. Każdy uczestnik grupy miał przyporządkowaną rolę i obowiązki, z których musiał się wywiązać. Pod koniec zajęć grupy wymieniały się zdobytymi informacjami. Zajęcia były bardzo interesujące i wzbudziły wiele emocji. 
Niezależnie od wieku, wszyscy uczestnicy zajęć stwierdzili, że pająków nie należy się bać ?.

 

„Włoski deser”

Na zajęciach warsztatowych uczniowie zostali postawieni przed bardzo trudnym zadaniem – mieli przygotować włoski deser ”Salceson”. Zostali podzieleni za zespoły zadaniowe, wewnątrz których przydzielone zostały poszczególne role.  Czytając przepis, uczniowie musieli wykonywać poszczególne czynności, zgodnie z wytycznymi. Poznawali nazwy przyborów kuchennych wykorzystywanych podczas zajęć, jak również nazwy wykorzystywanych produktów. Zmagali się z wieloma zadaniami, jednak współpraca w grupie bardzo się opłaciła. Każdy z uczestników grupy musiał wywiązać się ze swoich obowiązków, żeby grupa osiągnęła sukces. A to krótka fotorelacja:

 

 

Dlaczego liście są zielone?

19 grudnia uczniowie klas I-III mieli okazję kolejny raz pracować metodą PBL. Tym razem ich zadanie polegało na znalezieniu odpowiedzi na pytanie: "Dlaczego liście są zielone"? Pomocne okazało się przeprowadzone przez uczniów doświadczenie. Zgromadzone liście roślin zielnych, zostały przez uczniów posiekane, wrzucone do szklanek i zalane specjalnie przygotowanym roztworem. Do każdej szklanki włożone zostały paski ręczników papierowych. Tak przygotowane doświadczenie, zostało odstawione na parapet. Nad prawidłowym przebiegiem prowadzonych działań czuwały panie z Nadleśnictwa Świerklaniec. 
W trakcie oczekiwań na wyniki doświadczenia, uczniowie rozmawiali na temat przygotowań zwierząt do zimy i zmian zachodzących w przyrodzie zimą. Mieli również okazję zobaczyć pomoce zgromadzone przez panie leśniczy.