Scenariusz lekcji matematyki dla klasy V
Temat: Zadania tekstowe.
Cele:
- rozwiązywanie zadań tekstowych o treści praktycznej
- Utrwalenie wiadomości o ułamkach dziesiętnych
- Kształcenie umiejętności wykorzystania matematyki w życiu codziennym
- Uświadomienie uczniom potrzeby uczenia się matematyki
Po lekcji:
- Uczeń zna i rozumie potrzebę uczenia się matematyki
- Czyta zadania tekstowe ze zrozumieniem, analizuje je, odpowiada na pytania
- Potrafi pracować w grupie
- Odpowiedzialnie realizuje podjęte działania
Czas trwania zajęć: 45 min
Metody: pogadanka, ćwiczenia
Formy pracy: grupowa
Pomoce dydaktyczne:
- zasady pracy w grupach z podziałem na funkcje (dla każdej grupy)
- zestawy zdań
Przed rozpoczęciem lekcji należy:
-przygotować miejsca pracy dla grup
- podzielić klasę na grupy czteroosobowe
I część wstępna
- Wprowadzenie do tematu.
- Uświadomienie uczniom celu lekcji.
- Podanie i zapis tematu.
- Uczniowie w grupach przydzielają sobie funkcję (kontroler, koordynator, sekretarz, mówca).
II Część właściwa lekcji.
- Koordynator z każdej grupy losuje zadanie do wykonania dla swojej grupy.
- Rozwiązywanie zestawów zadań.
Koordynator przydziela zadania do wykonania w grupie (czytanie treści, rozwiązywanie, notowanie, prezentacja). Uczniowie pracują wspólnie nad rozwiązaniem problemów.
III. Podsumowanie lekcji.
- Uczniowie prezentują swoje zadania i ich rozwiązania na forum klasy.
- Uczniowie dokonują samooceny pracy na lekcji.
- Burza mózgów- dlaczego warto uczyć się matematyki.
Zestawy zadań:
Zestaw 1
Mamy ten sam napój w butelkach o różnych pojemnościach:
5 l - kosztuje 3,85 zł,
3 l - 2,70 zł,
1,5 l - 2,40 zł,
- a) Ile kosztuje litr napoju w każdej z tych butelek?
- b) Kasia chce kupić 6 litrów napoju. Jakie butelki i ile ich musi kupić, aby zapłacić jak najmniej?
Zestaw 2
Pani Ania kupiła w hurtowni pięć zestawów jogurtów za łączną kwotę 44,40 zł. W każdym zestawie było po 12 jogurtów.
Pani Ania sprzedała je w swoim sklepie po 0,90 zł za sztukę. Jaki zysk miała ze sprzedaży tych jogurtów?
Zestaw 3
Rodzina państwa Nowaków poszła na targ i kupiła:
1 worek (50 kg) ziemniaków za 15 zł,
1 skrzynkę (15 kg) jabłek za 13, 50 zł.
Ile zaoszczędzili Kowalscy na tych zakupach, jeżeli ceny w sklepie przedstawiają się następująco:
ziemniaki 1 kg - 0,45 zł,
jabłka 1 kg - 1,20 zł.
Zestaw 4
Dziesięciu piątoklasistów wybrało się na wycieczkę. Na drogę kupili:
-1,5 kg cukierków w cenie 18zł. za kilogram
-batony dla każdego w cenie 2,4 zł za sztukę
-napoje za kwotę 19 zł.
Po ile złotych się złożyli na zakupy?