Nasze doświadczenia zdobyte w King’s Park Academy w Bournemouth

 

Projekt „Szkoła Otwarta na Zmiany” - Mobilność kadry w ramach job shadowing dał nam możliwość uczestniczenia w codziennej pracy brytyjskich pedagogów i uczniów w King’s Park Academy w Bournemouth.

To bardzo specyficzna placówka w tym mieście, ponieważ ponad 50% uczniów (z 700) to dzieci imigrantów, które trafiają do szkoły w ciągu całego roku szkolnego z różnym poziomem znajomości języka angielskiego. Ponadto dzielnica, w której mieści się szkoła, nie cieszy się zbyt dobrą opinią w mieście, ponieważ zamieszkiwana jest w dużej mierze przez rodziny o bardzo niskich dochodach. Spora grupa dzieci ma wyżywienie fundowane przez pomoc społeczną.

Szkoła jednak cieszy się bardzo dobrą opinią, a dzieci osiągają wysokie wyniki na egzaminach wewnętrznych i zewnętrznych. Słynie też ze znakomitej opieki nad uczniami. Jest to zasługą dyrekcji i pracujących tam pedagogów oraz wdrożonych tam projektów.

Szkołą bardzo duży nacisk kładzie na frekwencję uczniów, która na bieżąco jest monitorowana i publikowana. Jest też elementem współzawodnictwa między klasami. Szczególną uwagę zwraca się tu na bezpieczeństwo i czytelnictwo.

Tygodniowa obserwacja, rozmowy z dyrekcją i nauczycielami dały nam pewien obraz angielskiej szkoły, pozwoliły zrozumieć ideę akademii i zaowocowały przeniesieniem kilku pomysłów do naszej psarskiej szkoły.

Już od początku nowego roku szkolnego 2019/2020 wdrożyliśmy kilka elementów programu promowania i rozwijania czytelnictwa. Wprowadziliśmy czytanie w klasach tzw. metodą bostońską, co się świetnie sprawdziło. Uczniowie kochają wspólne codzienne czytanie, traktują je jak rytuał.

W każdym tygodniu na zajęcia ze szkolną panią bibliotekarką przychodzą klasy I-III, wybierają wspólnie książkę do czytania lub realizują różnego rodzaju lekcje czytelnicze czy tez konkursy, projekty.

Udało nam się stworzyć piękny kącik czytelniczy, do którego zainspirowała nas szkolna biblioteka w King’s Park Academy.

Zmienił się także wystrój szkolnych pomieszczeń. Klasy ozdobione zostały licznymi, pięknymi ściennymi pomocami dydaktycznymi. Jest kolorowo, a uczniowie mają okazję codziennie utrwalać wiedzę. Korytarze ozdobione zostały elementami, które na każdym kroku przypominają całej społeczności szkolnej, jakie są nasze cele. Wykorzystaliśmy motyw drzewa, które wzrasta,  ciągle się rozwija i umacnia. Ponadto w wielu miejscach umieszczone są cytaty, aforyzmy o charakterze motywującym do nauki, do przyjmowania właściwych postaw życiowych.

Dzwonek szkolny zamieniony został na piękną melodię autorstwa F. Chopina. Zegary w klasach przewieszono tak, że nauczyciel może swobodnie kontrolować czas, a uczniowie ich nie widzą, dzięki czemu nie skupiają się na odliczaniu minut pozostałych do końca lekcji.

Wprowadziliśmy, w porozumieniu z rodzicami, stanowczy zakaz poruszania się po terenie szkoły osób postronnych: rodziców, dziadków itp. i wyznaczyliśmy miejsca, gdzie można oczekiwać na dzieci i je odbierać po zajęciach.

Rozpoczęliśmy wdrażanie działań mających na celu poprawę stanu frekwencji, chcemy w dalszym etapie wdrożyć certyfikaty tygodniowe dla klas mających najwyższą frekwencję w szkole.

Nauczyciele klas młodszych wprowadzili aktywne przerwy, polegające na zorganizowanym sposobie spędzania długich przerw: taniec, śpiew, pląsy.

 

Zapraszamy:

Nasza szkoła w obiektywie